Isnin, 27 April 2015

Syamil belajar ke tandas

Assalamualaikum..

Hari ni nak cerita bagaimana saya ajar Syamil ke tandas...

Mengajar anak syurga macam Syamil ke tandas agak mencabar juga, tambahan pulak bila Syamil masih ada masalah pertuturan...

Berdasarkan ilmu yang saya kutip semasa mengikuti Kursus Ibu Bapa Siri Jelajah Negara Anjuran Permata Kurnia, saya cuba aplikasikan untuk mengajar Syamil membuang air ke tandas.





Saya gunakan jadual visual, ajar dia satu persatu pada setiap kad yang ada pada jadual visual tu..
Ok, bila Syamil dah agak faham, saya ajar dia ke tandas untuk buang air kecil. Selalunya saya ajar selepas waktu sekolah, pukul 12.30 tengahari ke atas. 

Mula-mula tu banyak kali la terbabas dalam seluar, sehari 4 - 5 helai gak la seluar kena ganti..stress ibu nyer..hahahaha...

Pastu saya cuba pendekatan pakai diaper tapi setiap setengah jam ajak ke toilet...Alhamdulillah, dalam 3 - 4 hari ni diaper Syamil kering jer (pakai sebagai langkah berjaga-jaga, hihihi)... masih dalam proses pembelajaran lagi nih..saya harap Syamil akan free diapers dalam masa terdekat ni..in shaa Allah...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan