Selasa, 14 Jun 2016

Bersawang sudah...kena bagi bersih nih...

Tetiba ajer rindu nak berblog balik...lama sangat dah saya melupakan blog kesayangan saya yang tak seberapa nih...rasa banyak benda nak kongsi sampai tak tahu nak tulis yang mana dulu...hiihii...macam tu pulak yer...

Sebelum terlambat Salam Ramadhan Kareem...sempat lagi saya buat posting pendek ni...dah solat tarawikh ker? jap g nak buat solat tarawikh...buat kat rumah ajer kali ni so banyak kebebasan masa bila nak buat terutama untuk ibu-ibu yang dikelilingi kerja rumah yang tak pernah berkesudahan dan anak-anak yang memerlukan perhatian...Islam itu Mudah...In sha Allah di mana pun kita bersolat semoga Allah terima amalan kita...

Ok, cukup dulu la mukaddimah pembuka bicara setelah lama blog ni bersawang....nak kena asah balik skill menulis....huhu...

Wassalam...

Salam kasih sayang dari kak zai...muahhhhss

Isnin, 16 November 2015

Ibu Mampu Menjadi Terapis Terbaik Untuk Anak

Satu ketika dulu ada orang cakap kat saya, kalau kita ada duit yang banyak kita boleh hantar anak ke Terapi Center terbaik...sebulan rm1000+...itu kalau ada duit..kalau xde duit? Takkan nak pulun cari duit n masa emas anak terabai?

Masa tahu Syamil autisme saya terus ambik keputusan drastik..berhenti kerja...putus sumber pendapatan saya...walaupun ramai anak2 yang tagihkan ilmu di sekolah...tapi saya nekad anak saya lebih utama untuk diberi perhatian...in shaa Allah anak2 murid di sekolah masih ada yg boleh ajar..patah tumbuh hilang berganti..anak saya kalau x diberi perhatian siapa lagi nak bantu dia?

Masa berhenti saya masih terkial2 dalam membantu anak saya...tak tahu nak mula di mana...belajar sikit demi sedikit..google tengok youtube sehinggalah saya join bengkel anjuran permata kurnia...bengkel ni banyak membuka mata saya untuk membantu Syamil.

Saya tak toleh belakang dah...saya tak fikir nak antar anak kat pusat terapi yang mahal2 dah...saya jadikan diri saya sendiri sebagai terapis untuk anak saya...

Saya kagumi usaha Dr Hasnah Toran dan team beliau...berhempas pulas gembeling tenaga untuk anak2 autisme di Malaysia...Semoga Allah kurniakan sebaik-baik ganjaran buat beliau dan team beliau.

Dalam masa setahun ini menjadi terapis untuk syamil...saya sangat bersyukur kerana Syamil dah banyak improvement...tak dapat bayangkan rasa seronok itu bila melihat perkembangan Syamil. Kadang2 bila tengok Syamil saya rasa Syamil seperti anak2 tipikal yang lain...sudah hampir tiada simptom2 Autism pada dia...sehingga ada orang kata Syamil tak macam ada autisme..hakikatnya syamil seorang autistic...

Selepas setahun Syamil di diagnos sebagai autistic...saya sangat bersyukur, dengan kemampuan Syamil...

Buat ibu bapa sekasut diluar sana, saya bangga dengan kalian yang mampu menjadi terapis untuk anak sendiri...kalian semua sumber inspirasi saya...

Saya yakin dan sangat yakin ibu bapa adalah terapis terbaik untuk anak2 kita...lebih banyak masa kita dengan mereka lebih banyak masa kita memeluk mereka lebih banyak masa untuk beraktiviti dengan mereka...

Terima kasih Allah....saya redha dan saya yakin akan hikmah di sebalik sesuatu ujian yang Allah berikan...

Terima kasih juga untuk cikgu-cikgu Syamil di Tadika Kaseh Ummi yang membantu Syamil di sekolah...Syamil banyak belajar dengan Cikgu...walaupun niat awal hantar ke sekolah hanya untuk bagi dia bergaul dengan murid lain, tapi Syamil dapat lebih daripada itu...Di tambah pula dengan anak2 di sana, Masya Allah..anak2 Tadika Kaseh Ummi yang sangat ohsem..terima kasih jaga Syamil untuk aunty...doakan Syamil yer..

Terima kasih buat semua...perjalanan Syamil masih jauh...semoga Allah berikan kekuatan kepada saya untuk terus membantu Syamil...

Rabu, 21 Oktober 2015

SYAMIL BERKENALAN DENGAN PERALATAN DALAM BILIK AIR

Assalamualaikum warahmatullah...

Masya Allah...sudah bersawang blog saya ni...lama sudah daku melupakanmu..tapi dihati tetap ada rasa rindu untuk menulis di blog ini..

Sibuk dengan urusan yang ntah apa-apa entah, tapi yang pasti saya tidak mahu lupa menyiapkan bahan-bahan pembelajaran baru untuk syamil...

Selalunya bahan yang saya buat dan sediakan untuk Syamil, saya tidak pernah lupa untuk kongsikan dengan rakan-rakan sekasut...sebab apa? Sebab saya tahu ibu-ibu yang bekerja takkan ada banyak masa untuk berada di hadapan komputer untuk mencari dan menyediakan bahan seperti saya. Kerana saya juga pernah bekerja dan saya juga merasai bagaimana letih dan penatnya selepas balik kerja. 

Alhamdulillah, saya ada group FB saya sendiri iaitu "Autism Teaching Aids (Malaysia)". Disitulah saya salurkan bahan-bahan yang saya buat. Semoga ia memberi manfaat kepada kanak-kanak seperti Syamil. Mungkin pendidikan sudah sebati dengan saya, bila berhenti sebagai guru pun, hati masih ingin menyumbang kepada pendidikan. Cuma mungkin caranya sudah tidak sama seperti menjadi guru di sekolah.

Hari ni saya nak kongsikan bahan yang saya buat untuk Syamil. Masa saya ajar Syamil tentang jenis-jenis pekerjaan, abah Syamil cadangkan kepada saya supaya saya kenalkan kepada Syamil peralatan di dalam rumah..bukanlah Syamil tak tahu, banyak juga yang Syamil dah kenal dan boleh sebut macam meja, kerusi, langsir, sudu, peti ais, mesin basuh, shower, paip dan banyak lagi lah..tak tersenarai kat sini...hii..tapi ada juga yang Syamil belum tahu sebut macam baldi n gayung...

1st target untuk kenalkan Syamil dengan peralatan dalam rumah dah tercapai. Ajar secara santai jer..Bila dan kenal semua benda maujud ni saya tukarkan ke dalam bentuk gambar pulak...Jadi, saya sediakan buku aktiviti ni dan flashcard..

Pengalaman mengajar Syamil sebelum ni memberitahu saya bahawa Syamil sangat mudah belajar melalui kaedah sight words, so saya gunakan kelebihan ini untuk ajar dia mengecam gambar dan perkataan..

Kad bacaan yang saya buat untuk Syamil...

Saya mulakan dengan perkenalkan kepada Syamil peralatan di bilik air dengan menggunakan kad ini...

Dan juga buku ini..


Mengajar anak tipikal dan anak isitmewa ini memerlukan cara yang berbeza...jadi apa yang saya pelajari saya gunakan untuk membantu anak saya...

Buku ini merupakan buku yang kita boleh pelbagaikan penggunaanya...ada 3 dalam 1 aktiviti...satu aktiviti saya dah tak buat..sebab senang sangat..hihi...kalau ikut 4 dalam 1...

Aktiviti pertama adalah memadankan gambar dengan gambar berperkataan, boleh ulang sebanyak mana yang kita nak, sehingga anak dah kuasai sepenuhnya..selalunya tak ambik masa yang lama pun untuk kuasai aktiviti ni..


Aktiviti 1: Memadankan gambar dengan gambar berperkataan

Bila anak dah kuasai aktiviti pertama, kita buat aktiviti kedua pulak...apa tu? Hihi..untuk aktiviti kedua kita bagi anak match gambar berperkataan dengan perkataan pulak...yang ni anak kena cam perhati dan fokus pada perkataan...Syamil dapat membaca sesuatu perkataan itu bunyi apa dengan aktiviti ni la...hihi..



Aktiviti 2 : Memadankan gambar berperkataan dengan perkataan

haa...bila anak dah terror matching dekat aktiviti kedua tu, kita move ke aktiviti yang akhir, kira aras tinggi la..hihi...

Aktiviti akhir ni, aktiviti memadankan gambar dengan perkataan, bila anak dah cam sesuatu perkataan tu apa, than baru boleh buat aktiviti ni...anak autis ni kadang-kadang belajar tak sama macam anak tipikal, macam Syamil dia boleh cam perkataan tu terus dan sebut...kemudian aktivti matching ni jadi lagi mudah..itulah keistimewaan yg Allah beri kat Syamil...tapi bukan semua yer macam tu...autisme ni spectrum..so kena faham kat situ...hiii...

Aktiviti 3: Memadankan gambar dengan perkataan

Okeylah, rasa sampai kat sini dulu sharing saya buat kali ni..haaaa...bagi rakan-rakan pembaca yang sedang tercari-cari bahan untuk pembelajaran untuk anak-anak boleh sertai saya di FB group "Autisme Teaching Aids(Malaysia)"...ada bahan yang saya upload khusus untuk pembelajaran anak autis dan ada juga yang semua kanak-kanak boleh guna..

Sampai jumpa lagi yer..wassalam...

Rabu, 29 Julai 2015

Individual Education Plan (IEP) Syamil bermula...

Assalamualaikum semua...

Semoga berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah selalu...

Dah lama saya tidak menulis di blog ni...

Actually bahan IEP Syamil tu saya dah terima pada April lepas, asyik terlupa nak menelaah bahan yang dibekalkan oleh Cikgu IEP Syamil...

Tapi aktiviti pembelajaran Syamil yang saya buat berjalan seperti biasa..IEP ni lebih kepada apa yang center beri dan saya just follow jer..

So, semalam saya secara serius membaca dan mula mengambil langkah untuk memulakan IEP Syamil tu...sebelum ni Syamil mulakan dengan assesment yang mana Cikgu Cat nak tengok kemampuan dan keperluan Syamil untuk IEP seterusnya...3 kali perjumpaan baru selesai semua assesment tu.. banyak juga nak kena nilai...

Pada perjumpaan keempat Cikgu Cat bekalkan kepada saya apa yang saya perlu bantu Syamil di rumah untuk lengkapkan semua assesment yang tak berapa nak lulus kat center aritu..

Banyak jugak...hihi...jenuh la ibu nak hambat semua assesment tu..tapi secara kasarnya kebanyakkan assesment tu Syamil boleh buat...cuma masa kat center angin tak berapa ok...so kena ulang la kat rumah...hihi..harap boleh selesaikan pada bulan September nanti..

Satu lagi..berita gembira hari ni..saya disapa oleh seseorang yang master dalam terapi untuk kanak-kanak autisme ni...masya Allah...Alhamdulillah...beliau nak berkongsi bahan untuk Syamil...terima kasih sangat2 dan saya sangat menghargainya...terima kasih..terima kasih ya Allah..


Apa isi kandungan dalam fail ni? Hiihi...in sha Allah akan saya kongsikan dalam posting akan datang...

Salam Sayang buat semua...

Khamis, 28 Mei 2015

SUPPLEMENT CADANGAN BAGI MEREKA YANG INGIN HAMIL

Assalamualaikum waramatullah...

Alhamdulillah,kesyukuran dirafakkan ke hadrat Ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw, juga buat para sahabatnya sekalian...

Hari ni masih lagi dikurniakan nikmat iman dan Islam, kesihatan dan kelapangan waktu untuk terus mencari rezeki di muka bumi Allah ini...

Setiap pasangan yang berumahtangga pasti mendambakan kehadiran cahayamata sebagai penyeri kehidupan. Bagi yang baru berkahwin apatah lagi yang telah lama berkahwin. Ada orang selepas sebulan kahwin sudah disahkan mengandung, ada juga yang bertahun-tahun berkahwin tetapi masih belum lagi dikurniakan cahayamata. Itulah aturan Sang Pencipta...ada rezekinya awal ada juga rezekinya lewat. Ada ujiannya ringan dan ada juga ujiannya berat. Tidak Allah uji seseorang itu sesuai dengan kemampuannya.

Herm...banyak pula mukaddimah nyer yer...

Ok, hari ni nak cerita sikit tentang supplemen yang dicadangkan untuk mereka yang ingin hamil. Bukanlah dengan mengambil supplemen ini kita akan terus hamil, tetapi ia adalah usaha atau ikhtiar kita untuk hamil. Yang menentukan kita hamil atau tidak hanya Allah sahaja yang berkuasa. Tetapi harus ingat, Allah mahu  kita berusaha supaya hasilnya dapat kita nikmati dengan rasa syukur kepadaNya. Apa yang penting kita kena pastikan tubuh badan kita sihat dan bersedia untuk menerima kehadiran janin dalam rahim kita.

Supplemen cadangan untuk kehamilan adalah bergantung kepada kes yang kita hadapi...kes berbeza supplemen mungkin berbeza.

Sebelum tu saya nak cerita secara keseluruhan semua jenis supplemen yang ada dalam supplemen cadangan ini.

1. Energizing Soy Protein ( ESP)
  • Ia adalah protein lengkap yang mengandungi 9 asid amino yang sangat tinggi nilainya dalam pembentukan sel. Protein ialah makanan asas kepada sel.  Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan, perlekatan telur dan lain-lain. ESP merupakan sumber protein yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolesterol dan kaya dengan asid amino penting.

2. Vita E Complex
  • Terkenal sebagai "Vitamin Cinta" . Selain menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah, mencegah pembentukan darah beku, pembentukan sel-sel baharu (termasuk RNA & DNA) dan lain-lain. Ia juga terkenal kerana mempunyai khasiat untuk meningkatkan kelakian dan menyuburkan organ reproduksi lelaki dan wanita. Sebanyak 50% selenium di dalam badan lelaki berada dalam testikal dan duktus seminal. Selain itu, lelaki akan kehilangan selenium melalui air mani. Maka, supplemen selenium yang cukup sangat membantu hubungan seksual seorang lelaki.

3. GLA Complex

  • Diamalkan oleh wanita, terutamanya yang menghadapi masalah haid tidak teratur. Gamma Linolenic Acid (GLA) membantu wanita menghasilkan cecair serviks yang subur dan berkualiti, yang juga dikenali sebagai "Mukus serviks putih telur". Cecair serviks jenis ini sangat subur, nipis,berair, cerah dan amat likat dan ia sangat membantu sperma berenang terus ke uterus, ke tiub fallopio dan ke telur (ovum). Tambahan, cecair serviks yang sangat subur ini juga akan membantu sperma hidup lenih lama iaitu sehingga 5 hari di dalam tiub fallopio, yang mana ia akan membantu proses persenyawaan walaupun tidak melakukan hubungan seksual semasa isteri sedang subur.

4. Sustained Release Vita-C Plus
  • Satu tablet vitamin C membekalkan 500mg vitamin C. Vita C Shaklee adalah jenis "sustained release" di mana vitamin C akan dilepaskan secara perlahan-lahan dan tahan lebih lama di dalam tubuh badan, Vitamin C berfungsi sebagai anti-oksidan seperti Vitamin E di mana ia menjaga kualiti sel sperma. Sperma yang tidak sihat dan tidak tangkas akan bermasalah untuk bersenyawa dengan ovum.

5. B Complex
  • Lengkap dengan vitamin B6, B12 dan asid folik. Pengambilan asid folik bersama-sama dengan kehadiran B6 dan B12 amatlah disarankan bagi mengelakkan anemia yang boleh menyebabkan masalah kesuburan serta mengurangkan risiko kecatatan janin dan kecacatan tiub neural.

6. Zinc Complex
  • Bagi kaum lelaki, zink merupakan zat yang sangat penting bagi proses pembentukan hormon testtosterone, membantu mengekalkan jumlah air mani, membantu mengekalkan paras testosterone yang bersesuaian, serta memberikkan tenaga untuk  sperma agar lebih aktif menuju ovum. Selain itu, zink berperanan dalam pembentukan ginetik, iaitu DNA. Secara keseluruhannya, zink membantu mengekalkan keinginan seksual yang tinggi dan menghasilkan sperma yang sihat. Kekurangan zink bagi lelaki akan mengakibatkan pelbagai masalah seksual termasuk sperma yang abnormal dan penyakit prostat. Zink digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zink akan melindungi sperma dan melawan bakteria dalam vagina.

7. Vita Lea
  • Mengandungi 28 vitamin mineral yang diperlukan oleh tubuh badan seorang dewasa. Pengambilan Vita Lea sebiji sehari boleh membantu meningkatkan taraf kesihatan secara menyeluruh. Jadi, suami dan isteri perlu melengkapkan kesihatan diri dengan mengambil multivitamin ini.

8. Alfalfa Complex
  • Diamalkan oleh wanita, terutama bagi mereka yang rasa "sakit kekita bersama', membantu atasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/sakit pinggang yang melampau semasa datang haid (makan alfalfa bersama ostematrix) dan turut membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti Kacip Fatimah).


CARA PENGAMBILAN SUPPLEMEN  KESUBURAN

Pengambilan supplemen kesuburan adalah berdasarkan kepada masalah yang dihadapi oleh anda. 
Berikut adalah 3 kaedah pengambilan supplemen kesuburan.




Sekiranya ada mempunyai sebarang pertanyaan dan persoalan jangan segan-segan hubungi kak zai yer.

Salam Sayang..



Selasa, 19 Mei 2015

SYAMIL & AL QURAN

Duduk depan laptop dok fikir apa yang hendak saya catatkan hari ini...sudah lama juga terberhenti menulis blog..hampir seminggu lebih rasanya...sifat malas tu jangan dibela, saya paksa juga diri supaya saya tidak terikut-ikut dengan bisikan makhluk yang sentiasa mengajak ke arah kesesatan...

Hari ni saya nak abadikan kisah anak syurga saya Muhammad Syamil Zhafri dalam posting saya kali ini. Bagi yang mengikuti perkembangan Syamil tentu sedia maklum bahawa Syamil seorang anak istimewa yang Allah kurniakan kepada kami berdua. 


Alhamdulillah kini Syamil sudah berumur 3 tahun 6 bulan dan bulan November ini akan genaplah umurnya 4 tahun..Alhamdulillah..moga Allah panjangkan umurmu anakku..

Saya nak bercerita tentang bagaimana Syamil mula menghafal surah-surah dalam Al-Quran. Allah terangkan hati beliau untuk menghafal di kala pertuturannya masih tidak setanding dengan kanak-kanak yang sebaya dengannya..

Bagaimana saya dekatkan dia dengan Al-Quran..

Di rumah pengasuh lagi, Syamil sudah didedahkan dengan zikir yang memuji kebesaran Allah. Alhamduillah, bila dibukakan zikir Syamil suka memerhati dan mendengar zikir tersebut. Di rumah pula kami selalu buka astro Oasis setiap hari tepat pukul 7 malam. Waktu itu rancangan yang disajikan adalah zikir dan bacaan ayat Al- Quran.

Setiap hari selepas Maghrib saya akan ajak Syamil membaca Al Furqan. Alhamdulillah Syamil dah masuk buku 2. Syamil anak istimewa yang sangat terang hatinya, ajar sekali dua beliau sudah dapat apa yang diajar. 

Sebelum tidur pula, saya akan bacakan kepadanya ayat Kursi dan 3 Qul. Pada awalnya beliau hanya mendengar sehinggalah pada satu ketika Syamil sudah boleh membaca sendiri tanpa saya dengarkan lagi padanya. Kini setiap kali hendak tidur, Syamil sudah boleh membaca sendiri ayat Kursi dan 3 Qul.

Syamil juga sudah boleh mengecam ayat-ayat Al-Quran

Bagaimana? Saya juga masih mencari-cari jawapannya...

Saya tahu Syamil mampu mengecam ayat dalam surah 
semasa saya menyediakan bahan ini.

Kisahnya bermula semasa saya sedang menyiapkan flash card surah Al-Fatihah, An Nas, Al Falaq dan Al Ikhlas...sedang saya sibuk menggunting, Syamil masuk ke dalam bilik. Terdetik hati untuk menguji Syamil...jadi saya tunjukkan satu potongan ayat dari surah apa saya pun dah tak ingat...Syamil dengan yakinnya membaca potongan surah tersebut...antara percaya dengan tidak, saya tunjukkan lagi potongan ayat yang lain, sekali lagi Syamil membacanya sehinggalah habis semua potongan ayat yang ada masa itu.. Masya Allah, Maha Suci Allah...tiada perkataan lain yang keluar dari mulut saya melainkan memuji kebesaran Allah..saat itu saya rasa sebak sangat...teringat tulisan Pn Ainizal dalam buku Genius Dari Syurga...

"Allah boleh beri lebih dari apa yang kita minta...percayalah..."

Saya mula terfikir-fikir bilakah saya menunjukkan ayat-ayat Al-Quran ini pada Syamil. Seingat saya hanya 2 3 kali sahaja...tetapi mungkin juga Syamil lihat di TV...Menguatkan lagi keyakinan saya Syamil banyak belajar secara visual...dia lihat dan dia ingat...

Menyusun potongan ayat mengikut urutan yang betul.

Pengalaman menjadi guru juga banyak membantu saya dalam mendidik Syamil. Alhamdulillah.

Kini, saya sedang perkenalkan kepada Syamil surah Al-Masad. Setapak demi setapak, selangkah demi selangkah...saya mahu terapkan Al Quran dalam jiwa Syamil. Biarlah Al Quran menjadi terapi paling mujarab buat Syamil..

Kepada pembaca budiman, doakan Syamil selalu yer..semoga suatu hari nanti Syamil akan menjadi seorang PROTAZ (Professional Ustaz)...bahagia hidupnya di dunia dan akhirat, berguna pada agama dan seluruh alam...

Setakat sini dulu celoteh saya hari ini...salam sayang...wassalam...

Ahad, 10 Mei 2015

MERAMAL WAKTU SUBUR MELALUI MUKUS SERVIKS

Assalamualaikum warahmatullah...

Untuk merancang kehamilan adalah penting untuk kita mengetahui waktu puncak kesuburan kita. Ada banyak cara untuk menentukan waktu subur kita. Antaranya adalah menggunakan kiraan kitaran haid dan juga menggunakan termometer untuk mengetahui suhu badan. Tapi kali ni saya nak kongsi dengan pembaca semua cara yang saya rasa paling mudah hendak mengetahui waktu subur kita. Sama ada kita hendak hamil atau kita sedang merancang untuk menjarakkan kelahiran, cara ini bolehlah digunakan.


Kaedah yang saya maksudkan ialah dengan mengetahui keadaan mukus serviks kita. Pada saya kaedah ini adalah cara paling mudah untuk kita ketahui tahap kesuburan kita kerana ia sangat dekat dengan kita. 

Bagaimana nak periksa mukus serviks?

Untuk memeriksa mukus serviks, masukkan jari yang bersih ke dalam faraj ke arah serviks. Anda mungkin dapat melihat lebih banyak mukus jika memeriksanya selepas membuang air besar.

Bagaimana rupa mukus serviks?

Kita akan lihat satu-persatu bagaimana rupa mukus serviks semasa subur dan tidak subur. Harap ia dapat membantu untuk menentukan waktu subur anda dan merancang kehamilan anda dengan sebaiknya.

MUKUS SERVIKS PUTIH TELUR : SUBUR


Mukus ini dipanggil mukus putih telur kerana rupanya yang seperti putih telur. Selalunya selepas haid, kita akan mendapati peningkatan jumlah mukus yang lebih lembap dan lebih licin selepas beberapa hari. Mukus serviks seperti putih telur adalah waktu paling subur di antara semua jenis mukus serviks yang lain. Mukus ini mempunyai ciri yang membolehkan sperma berenang dengan mudah ke serviks. Ia kelihatan seperti putih telur mentah dan boleh di tarik sehingga kira-kira 5 cm tanpa putus.

MUKUS SERVIKS BERAIR : SUBUR


Mukus serviks akan menjadi lembab dan berair apabila ovulasi semakin hampir. Mukus jenis ini membolehkan sperma bergerak pantas ke dalam serviks. Apabila mukus berair, kita mungkin akan merasa seolah-olah kita telah terkencing dalam panties. Mukus jenis ini jernih atau mengalir pada jari kita.

MUKUS SERVIKS BERKRIM : TIDAK SUBUR


Selepas ovulasi, mukus serviks tidak lagi basah atau licin. Mukus berkrim ini dianggap tidak subur kerana ia amat menyekat pergerakkan sperma. Mukus ini kelihatan seperti kuning telur atau putih berkilau seperti mutiara. Ia agak tebal dan berasa seperti losyen apabila disapu di antara jari.

MUKUS SERVIKS MELEKIT : TIDAK SUBUR


Dalam tempoh sehingga haid datang, mukus serviks menjadi melekit. Mukus serviks jenis ini adalah mukus serviks paling tidak subur. Ia tebal, pekat dan melekit. Sperma sangat sukar untuk berenang dalam keadaan mukus seperti ini.

Inilah empat jenis mukus yang perlu kita ketahui dalam menentukan waktu subur kita. Untuk mengetahui dan memahami kitaran haid kita cubalah catatkan perubahan mukus serviks untuk beberapa bulan berturut-turut. Ia mungkin dapat membantu kita menentukan waktu subur kita.

Sekian dulu buat kali ini, saya nak solat subuh dulu..

Salam Sayang..





Jumaat, 8 Mei 2015

SET KEHAMILAN SHAKLEE TRIMESTER KEDUA DAN KETIGA

Assalamulaikum semua...

Apa khabar bakal-bakal ibu semua? Semoga sihat dan ceria selalu...

Dalam posting saya yang lepas, saya ada ceritakan tentang Set Kehamilan Shaklee untuk trimester pertama...

Hari ni saya nak perkenalkan pula kepada para ibu set kehamilan bagi trimester kedua dan ketiga. Pada asasnya tidak banyak yang berubah yang mana set asas trimester pertama masih perlu di ambil oleh ibu dan tambahan beberapa supplemen lain bagi memastikan ibu mendapat khasiat dan nutrien yang cukup untuk dibekalkan kepada bayi dalam kandungan yang semakin membesar.

Sebelum tu, jom kita tengok jap perkembangan dalam trimester kedua dan ketiga ni. Ok, dalam trimester kedua, perut ibu akan mulai membesar dan dunia luar akan mula menyedari bahawa anda adalah bakal ibu. Trimester kedua juga dianggap sebagai masa kehamilan terbaik kerana ibu akan berasa lebih selesa berbanding trimester pertama.

Pada trimester ketiga pula perut ibu akan menjadi semakin besar. Ibu akan merasakan pelbagai perasaan emosional yang berbeza-beza dan tubuh secara fizikal juga sedang mengalami beberapa perubahan. Pada trimester ini, ibu berada dalam proses untuk mempersiapkan diri bagi kehadiran si bayi. Ibu akan mula berasa gembira dan tidak sabar menanti kehadiran bayi baru dalam keluarganya. Ibu juga berkemungkinan akan merasa risau akan tahap kesihatan bayi. Perubahan emosi ini juga akan mendorong perubahan fizikal dalam menghadapi saat melahirkan.

Dalam trimester kedua dan ketiga, keperluan nutrien sangat tinggi kerana bayi memerlukan nutrien yang berkhasiat untuk membesar dengan sihat dan sempurna. Ibu juga sangat memerlukan pengambilan diet yang sihat agar sentiasa bertenaga, sihat dan tidak mudah penat.

Supplemen yang dicadangkan dalam trimester kedua dan ketiga ialah:-
  • Vitamin B Complex
  • Vitamin C
  • Vitalea
  • Ostematrix
  • ESP
  • OmegaGuard


Mari kita lihat pula fungsi dan keperluan setiap vitamin kepada ibu hamil.

✿Vitamin B Complex
  • Mengandungi 8 kumpulan vitamin B dan asid folik yang penting untuk pertumbuhan tulang bayi bagi mengelakkan kecacatan janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi. Ibu yang hamil memerlukan sekurang-kurangnya 400mg sehari .

✿Vitamin C
  • Membantu meningkatkan pertahanan tubuh ibu, melindungi sel penting dalam membina dan menguatkan sel tisu di dalam badan. Pengambilan bersama Vitalea with Iron formula dapat meningkatkan penyerapan zat besi di dalam tubuh.

✿Vitalea with Iron Formula
  • Multivitamin yang membekalkan pelbagai zat. Kandungan zat besi dapat membantu untuk mengelakkan anemia kepada ibu hamil. Ia juga dapat meningkatkan kandungan Hb bagi ibu.

✿Ostematrix
  • Pembekal kalsium terbaik dengan tambahan kandungan magnesium dan vitamin D bagi memudahkan penyerapan. Ibu yang hamil memerlukan 1000-1300mg kalsium sehari. Amat sesuai untuk ibu yang mengalami alahan jika minum susu. Kalsium yang mencukupi dapat mencegah kejang kaki, menguatkan tulang dan mengelakkan gigi rosak/rapuh ketika hamil.

✿ESP @ Energizing Soy Protein
  • Sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel sel tisu, hormon dan enzim didalam tubuh. Baik untuk wanita yang mengandung dan menyusukan anak. Ia juga penting untuk pembentukkan kuku, rambut dan kulit. Esp ini juga boleh memberi tenaga kepada ibu ibu hamil yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Dalam masa yang sama ESP boleh memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat.

✿OmegaGuard
  • Mengandungi asid lemak Omega–3 separti EPA dan DHA. Membantu perkembangan otak bayi dan juga mengawal kolesterol bagi ibu yang hamil. OmegaGuard ini sesuai diambil selepas trimester pertama.
********************************************************
PROMOSI!

Harga super murah dan super hebat bermula bulan Mei hingga Oktober 2015 bagi Set Kehamilan dan Set Berpantang dengan menjadi ahli Shaklee.

Bukan itu sahaja, pada bulan Mei ini sesiapa yang menjadi ahli Shaklee akan mendapat Vita Lea yang berharga RM94 secara PERCUMA...


Hubungi kak zai untuk maklumat lanjut yer.


Khamis, 7 Mei 2015

SINDROM "BABY BLUES"

Assalamualaikum...

Pernah tak dengar Sindrom "Baby Blues"?  Mungkin ada yang biasa dengar dan mungkin juga ada yang tak biasa dengarkan.

Actually saya pun baru jer tahu apa dia Sindrom Baby Blues ni. Sebelum ni tahu meroyan jer. Ingatkan baby blues ngan meroyan benda yang sama. Tapi berbeza rupanya. Disebabkan nak tahu sangat pasal sindrom ni saya membuat pencarian dan pembacaan berkaitan sindrom ini. Saya kongsikan dengan pembaca semua tentang sindrom tersebut. Semoga ia memberi manfaat terutamanya kepada bakal ibu dan ibu-ibu yang baru melahirkan anak.



Setiap ibu yang melahirkan anak pasti akan merasa gembira dengan kehadiran cahayamata yang dinanti selama sembilan bulan. Namun selepas beberapa hari melahirkan akan wujud satu kondisi di mana ibu berasa kurang selesa, sedih, runsing, cepat marah dan lain-lain.

Sindrom ini dialami oleh hampir 50% ibu baru yang melahirkan anak. Perasaan gembira atas kehadiran cahayamata penyeri hidup akan disertai oleh perasaan sedih, cemas, kaget dan lain-lain sehingga menimbulkan keadaan kurang selesa kepada psikologi ibu. Gejala ini dikenali sebagai "Sindrom Baby Blues" atau stress pasca kelahiran.

Sindrom Baby Blues adalah salah satu bentuk tekanan perasaan yang sangat ringan yang biasanya berlaku dalam  14 hari pertama melahirkan dan cenderung untuk lebih buruk sekitar hari ketiga dan keempat selepas melahirkan.

Punca Sindrom Baby Blues.
  1. Perubahan hormon. Selepas ibu melahirkan anak, akan berlaku penurunan kadar hormon estrogen dan progesteron yang agak drastik. Penurunan kadar hormon yang dihasilkan oleh kalenjar trioid juga akan menyebabkan ibu cepat letih, hilang mood dan tekanan perasaan.
  2. Fizikal. Kehadiran cahayamata dalam keluarga akan menbuatkan perubahan pada gaya hidup dalam keluarga, terutamanya ibu. Ibu terpaksa menjaga bayi sepanjang siang dan malam menyebabkan tenaga ibu terpaksa digunakan sepenuhnya. Ini akan menjadikan ibu tidak mendapat rehat yang secukupnya dan tidak mampu bertahan dalam menghadapi masalah.
  3. Psikologi. Ibu merasa cemas dalam banyak perkara seperti ketidakmampuan mengurus anak, menyusukan anak, rasa tidak percaya pada diri sendiri kerana perubahan bentuk badan yang kurus sebelum hamil tetapi berisi selepas melahirkan serta kurangnya perhatian dari keluarga terutamanya suami. Semua keadaan ini boleh menyumbang kepada tekanan perasaan.
  4. Sosial. Perubahan gaya hidup dengan peranan seorang ibu memerlukan penyesuaian. Rasa terikat dengan bayi dan rasa jauh dari kehidupan asal juga boleh menyumbang kepada tekanan perasaan.

Gejala Sindrom Baby Blues

Antara gejala-gejala yang biasanya berlaku adalah seperti:-
  • Perasaan cemas yang berlebihan, sedih, murung dan sering menangis
  • Sering merasa letih dan sakit kepala
  • Berasa tidak mampu mengurus bayi atau menyusukan bayi
Ada juga kes dimana ibu  mengalami sindrom baby blues dalam jangkamasa yang lebih lama dan lebih berat. Apabila gejala sindrom baby blues yang dialami mengganggu aktiviti seharian ibu ia boleh dikatakan sebagai Depresi Selepas Melahirkan. Ia juga sering melanda ibu yang mempunyai sejarah tekanan perasaan sebelum ini. 

Tanda-tanda Depresi Selepas Melahirkan.
  1. Letih yang berpanjangan, sukar tidur dan insomnia.
  2. Hilang perasaan seronok dan minat untuk melakukan hal-hal yang menyenangkan hati.
  3. Tidak memberi perhatian kepada diri sendiri dan suka bersendirian.
  4. Tidak memberi perhatian kepada bayi yang dilahirkan.
  5. Perasaan takut akan menyakiti si kecil.
  6. Hilang minat untuk bersama suami.
  7. Emosi yang tidak stabil.

Cara Mengatasi Sindrom Baby Blues.
  1. Sentiasa berdoa dan memohon kepada Allah agar dipermudahkan urusan sepanjang menjalankan tanggungjawab sebagai seorang ibu.
  2. Tanamkan rasa ikhlas dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorang ibu.
  3. Berusaha untuk bersikap tenang dengan cara mengambil nafas panjang serta fleksibel dalam mengurus bayi.
  4. Tidur semasa bayi tidur.
  5. Suarakan rasa tidak selesa kepada suami atau keluarga terdekat.
  6. Luangkan masa untuk diri sendiri walaupun sekejap dengan melakukan aktiviti yang menyeronokkan.
  7. Lakukan sesuatu perkara mengikut kemampuan diri. Jangan paksa diri melakukan sesuatu yang diluar kemampuan.
  8. Mintalah bantuan suami atau ahli keluarga yang lain dalam urusan rumahtangga dan mengurus bayi.
  9. Berkongsi cerita dengan ibu-ibu baru yang lain.
  10. Luahkan perasaan sekiranya ibu mendapati dia sedang mengalami sindrom baby blues supaya orang terdekat dapat membantu ibu menangani situasi tersebut.
Bagi memastikan ibu tidak mengalami sindrom baby blues selepas melahirkan, adalah dicadangkan supaya ibu dan pasangan dapat berbincang dalam usaha untuk memastikan tempoh berpantang ibu tidak terganggu dengan masalah-masalah lain yang boleh merunsingkan ibu. Pastikan ibu dan bapa telah membuat persiapan dari segi mental, kewangan dan sosial.

*****************************************************
INFO SUPPLEMEN


  • Dalam set berpantang Shaklee terdapat satu vitamin yang bernama B Complex. Vitamin ini membekalkan kesemua 8 jenis Vitamin B dan juga Asid Folik. Vitamin ini boleh membantu memberi ibu perasaan tenang dan tidak tertekan. Ibu berpantang sangat digalakkan mengambil vitamin ini semasa dalam pantang kerana fungsinya itu.
Dapatkan Set Berpantang Shaklee hari ini. Hubungi Kak Zai untuk maklumat lanjut dan konsultasi secara percuma.




CARA PEMAKANAN YANG BAIK SEMASA HAMIL

Assalamualaikum semua...apa khabar?  Semoga sihat sentiasa terutamanya buat ibu-ibu yang sedang hamil tu...

Hari ni Penang cuti sempena PRK Permatang Pauh...jadi lambat sikit bersiaran...uruskan apa yang patut dulu..

Oklah...nak cerita tentang tips pemakanan untuk ibu hamil plak hari ni...


Apa yer cara pemakanan yang baik semasa hamil?

Ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian oleh ibu hamil semasa makan bagi memastikan ibu sentiasa sihat dan bertenaga. Tak la nanti letih lesu, lunyai dan tak bermaya...

Ubah cara makan yang kurang baik
Ibu perlu sedar bahawa ibu sedang hamil. Jadi, diet pemakanan ibu haruslah mengikut diet pemakanan untuk ibu hamil. Ketika ini, ibu memerlukan lebih banyak protein (62.5g sehari), kalori untuk tenaga (tambahan sebanyak 360 kalori sehari), kalsium (1000mg sehari), minyak ikan (200 - 300mg sehari), vitamin dan mineral seperti asid folik (600mg sehari) dan zat besi (29mg sehari) untuk perkembangan bayi.


Jangan mengurangkan jumlah makanan semasa hamil.
Pada waktu ini bukanlah masa yang sesuai untuk menguruskan badan. Ia akan membahayakan ibu dab bayi. Berdiet secara tidak betul semasa hamil akan menyebabkan ibu dan bayi kekurangan vitamin dan mineral penting yang lain. Pertambahan berat badan semasa hamil adalah petanda  yang baik dan sihat. Ibu yang mengamalkan pemakanan secara sihat akan mengalami pertambahan berat badan secara berperingkat dan ia secara umumnya akan melahirkan bayi yang sihat.


Makan dengan jumlah yang kecil tetapi kerap.
Pada trimester pertama, kebiasaannya ibu akan mengalami morning sickness iaitu muntah dan mual. Ibu dinasihatkan supaya makan dalam jumlah yang kecil tetapi kerap. Elakkan mengambil makanan yang pedas dan berminyak. Makan dalam jumlah yang sedikit dan ulang dalam selang masa 4 jam. Ibu harus ingat bahawa walaupun ibu tidak rasa lapar tetapi bayi dalam kandungan memerlukan makanan yang mencukupi.

Amalkan vitamin ibu hamil secara teratur
Makanan yang ibu makan adalah merupakan sumber vitamin yang paling baik. Tetapi selalunya vitamin akan hilang semasa proses menanam, memasak dan menyediakannya. Jadi mungkin vitamin dalam diet pemakanan ibu akan berkurangan terutamanya asid folik dan zat besi yang sangat diperlukan oleh bayi. Sebab itulah ibu hamil perlu mengambil vitamin ibu hamil secara teratur.


Minum air yang cukup.
Setiap 25kg berat badan ibu, ibu perlu minum 1 liter air. Ini kerana ibu memerlukan jumlah cecair yang mencukupi untuk ibu dan bayi. 33% pertambahan berat badan ibu semasa hamil adalah daripada berat air. Ia amat penting untuk menghasilkan sel darah merah bayi bagi sistem peredaran darahnya. Tubuh ibu memerlukan air sepanjang tempoh ini untuk mengatasi masalah sembelit dan untuk mengawal suhu badan ibu.


Banyakkan makan makanan berserat, buah-buahan dan sayur sayuran.
Banyakkan makan makanan berserat tinggi seperti buah-buahan dan sayur-sayuran supaya dapat membantu mengatasi masalah sembelit yang sering berlaku sepanjang tempoh kehamilan.


Dengan mengamalkan pemakanan sihat, ia bukan sahaja mampu membantu ibu sentiasa sihat, ceria dan bertenaga malahan juga turut membantu perkembangan bayi secara optimum. 

Salam sayang.


Rabu, 6 Mei 2015

AIR MERBAHAYA KEPADA BAYI BARU LAHIR

Assalamualaikum...

Sambil-sambil melihat siaran langsung istiadat pertabalan Sultan Perak, sambil berblogging...best nyer work at home mom ni...hihi...

Saya suka sangat tengok program istiadat diraja ni sejak kecik..naper tah...

Ok, posting kali ni saya nak cerita kenapa air sangat merbahaya kepada bayi baru lahir.



Tahukah ibu-ibu semua bahawa bayi baru lahir tidak memerlukan air tambahan?

Bayi baru lahir hanya memerlukan susu ibu semata-mata.

Walaupun pada awal kelahiran susu seperti tiada tetapi sebenarnya bayi hanya memerlukan kolostrum yang mana terdapat kandungan air di dalamnya.

Bayi tidak boleh diberikan air selain susu ibu kerana bimbang akan bayi akan mengalami pelbagai masalah kesihatan kelak. Ini kerana kebanyakkan sistem badan bayi masih belum matang sepenuhnya dan belum mampu berfungsi dengan baik.

Sekiranya bayi diberikan air pada awal kelahiran, dibimbangi bayi akan mendapat risiko penyakit seperti berikut:- 

  • Air menyebabkan peningkatan aras bilirubin pada bayi yang mengalami penyakit kuning dan boleh menyebabkan jaundis menjadi bertambah teruk.
  • Air yang banyak boleh menyebabkan keadaan yang serius yang disebut oral water intoxication. Apabila keadaan ini berlaku, kandungan natrium (garam) dalam darah bayi menjadi cair dan boleh menyebabkan badan bayi tidak dapat berfungsi dengan baik. Ini boleh menyebabkan berlaku perubahan pada tahap mental bayi dan suhu badannya akan turun dengan mendadak. Bayi mungkin akan mengalami kembung perut dan sawan tarik.
  • Air tidak mengandungi sebarang nutrien. Sekiranya badan bayi dipenuhi dengan air maka berat badan bayi turun dan mungkin tidak bertambah.
  • Bayi yang diberikan air akan kurang berminat untuk menyusu dan jika bayi kurang menyusu maka susu tidak dapat dihasilkan dengan sebaiknya. Ia akan menghalang penghasilan susu secara optimum.
  • Air akan menyebabkan bayi berasa kenyang dan boleh mengganggu penyusuan. Pada hakikatnya bayi sangat memerlukan susu ibu untuk mendapatkan nutrien penting untuk membesar. Perkembangan otak yang pesat berlaku pada masa ini, dan ia sangat merugikan sekiranya bayi hanya banyak minum air kosong berbanding susu ibu yang tinggi kandungan nutriennya. 
  • Bayi boleh terdedah kepada jangkitan kuman dan cirit-birit. Keadaan ini boleh berlaku kerana bekalan air atau sumber air boleh tercemar sama ada melalui bekas yang digunakan atau amalan penyediaan yang tidak bersih. Walaupun kita yakin air itu telah bersih tetapi kita perlu tahu bahawa badan bayi belum cukup matang untuk berhadapan dengan jangkitan kuman. Sebaiknya kita hindari memberi bayi minum air selain susu ibu. Selain itu, cirit-birit yang teruk akan mengancam nyawa bayi.
Haaa...banyakkan risiko yang perlu kita hadapi jika  kita memberikan bayi minum air. Jadi adalah lebih baik jika para ibu dapat mengelak memberi bayi minum air selain susu ibu sehingga umurnya genap 6 bulan.

********************************************
Nutrisi yang berkhasiat penting untuk tumbesaran bayi, kekurangan nutrien akan mengganggu tumbesaran bayi, oleh itu ibu yang prihatin akan memastikan bayinya mendapat cukup nutrien dari susu ibu yang diberikan. Dapatkan set penyusuan Shaklee untuk ibu-ibu yang ingin menambah susu badan dan memastikan susu ibu penuh dengan khasiat yang diperlukan oleh bayi.







Selasa, 5 Mei 2015

HARI NI SYAMIL PERIKSA...

Hari ni hari pertama Syamil periksa kat sekolah...Bahasa Melayu dan Jawi...Masa nak ambil Syamil balik tadi, tanya juga dekat cikgu Syamil, macam mana Syamil hari ni...cikgu kata Syamil tak nak buat..dia baling-baling jer kertas tu..tapi cikgu kata takpe sebab tadika 4 tahun tak de markah cuma pentaksiran ajer...huhu..

Mula-mula sedih juga di hati sebab Syamil tak nak buat...tapi saya kena positifkan diri saya sendiri..lagi pun masih awal saya nak melihat kemampuan Syamil...niat dulu pun antar Syamil ke tadika nak dia berkawan dan bergaul sahaja..supaya dia pandai berkomunikasi dengan orang lain..apa yang dia dapat yang lain tu hanyalah sampingan sahaja yang harus saya bangga dengan kemampuan dia. Kanak-kanak autistik boleh belajar dengan baik jika kena dengan gaya kita ajar..in shaa Allah, Syamil pasti boleh buat dan mampu belajar seperti kanak-kanak tipikal yang lain. Doa ibu sentiasa bersama-sama Syamil...



Sebelah petang Syamil ada appointment dengan Doktor Pakar, bergerak pula kami ke Hospital Pulau Pinang..hampir dua jam menunggu baru boleh jumpa doktor...biasalah tu kan..ramai patient..

Alhamdulillah, perkembangan Syamil agak baik, doktor kata teruskan apa yang dah dibuat di rumah, speech theraphy, occupational theraphy dan two way center. Doktor kata Syamil tak perlu makan ubat sebab Syamil tak hyper, Alhamdulillah...n doktor kata lagi nak bagi supplement pun takde masalah...hihi..Syamil memang dah makan supplement pun, even kalau Syamil normal pun saya bagi jugak dia makan supplement...

Syamil tertidur sebelah abah tadi, pas solat Asar tadi...takpelah nak...rehat dulu, sambil tu boleh la ibu berblogging..hihi

ok lah sampai kat sini dulu kisah Syamil, nanti saya cerita lagi yer..ada janji yang harus ditunaikan...hihi

salam sayang..

TIPS ATASI SEMBELIT, STRESS, MORNING SICKNESS & PENJAGAAN GIGI UNTUK BAKAL IBU

Assalamualaikum semua...

Semoga berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah...Rindu saya nak berblogging...sibuk membantu keluarga dalam urusan perkahwinan adik bongsu saya membuatkan saya tidak berkesempatan hendak mengadap laptop. Alhamdulillah segalanya telah selesai..hari ni saya mula berblogging semula...hihi

Oklah...hari ni saya nak bagi sedikit tips kepada bakal-bakal ibu. Saya pasti ramai bakal-bakal ibu akan berhadapan dengan beberapa masalah sepanjang kehamilan seperti sembelit, stress, morning sickness dan penjagaan gigi...

Mungkin perkara ini nampak ringan tetapi sebenarnya ia mampu mengganggu tahap kesihatan bakal ibu dan mungkin menjejaskan bayi dalam kandungan.




Tips Mengatasi Sembelit Ketika Hamil
  • Minum air yang cukup (1 liter untuk setiap 25kg berat badan)
  • Makanlah makanan yang berserat tinggi seperti sayur-sayuran dan buah-buahan.
  • Lakukan senaman ringan yang teratur seperti berjalan dan berjogging
  • Bincangkan dengan doktor jika ibu  tetap sukar membuang air besar setelah melakukan semua tips ini.

Tips Untuk Mengatasi Stress
  • Cuba cari punca - Cuba mencari punca dapat membantu ibu mengatasi menyelesaikan tekanan yang dihadapi. Selidik  dari mana punca stress datang, adakah dari keluarga, masalah peribadi atau masalah di tempat kerja. Dengan mengetahui punca lebih mudah stress ditangani.
  • Diet makan yang baik - menjaga diet pemakanan yang sihat serta istirahat yang cukup dan melakukan senaman ringan dapat membantu mengatasi stress dengan cara yang lebih baik dan berkesan.
  • Berkomunikasi - Jangan biarkan diri bersendirian dan keseorangan kerana ia akan membuatkan ibu lebih sukar untuk menghadapi sebarang masalah. Bina hubungan emosi yang baik dengn suami, keluarga dan rakan-rakan. Komunikasi atau hubungan emosi yang baik dapat membantu ibu untuk menghadapi kesulitan dan kesedihan kerana ibu mendapat sokongan daripada suami, keluarga dan rakan-rakan.
  • Rehat yang berkualiti - Berbaringlah pada satu sisi di katil dalam suasana sunyi.Pasangkan zikir atau muzik yang lembut dan bayangkan ibu berada di tempat yang disukai atau ibu boleh juga memikirkan tentang bayi dalam kandungan.
  • Berbincang dengan doktor - berbincang dan luahkan perasaan dan keluhan ibu kepada doktor yang merawat. Buangkan rasa malu dan ragu supaya doktor dapat menilai status kesihatan ibu dan sebarang masalah yang dihadapi dapat diatasi dengan secepat mungkin dan sebaik mungkin.

Tips Untuk Mengatasi Morning Sickness
  • Makan dalam jumlah yang sedikit tetapi kerap
  • Makan makanan yang tinggi karbohidrat dan protein yang dapat membantu mengatasi masalah mual para ibu.
  • Sewaktu bangun tidur, jangan terburu-buru bangun. Duduk dahulu dan kemudian bangun perlahan-lahan, Jika ibu berasa sangat mual ketika bangun pagi, siapkan snek atau biskut di tempat tidur supaya ibu dapat memakannya dahulu sebelum berdiri.
  • Hindari makanan yang berlemak, berminyak dan pedas kerana ia boleh menambahkan rasa mual.
  • Minum air secukupnya jika gejala muntah menjadi teruk. Minum air putih atau jus dan elakkan mengambil minuman berkafien dan berkarbonat.
  • Dapatkan saranan doktor berkaitan vitamin yang diambil kerana ada ibu akan bertambah mual dengan pengambilan vitamin kehamilan.
  • Dapatkan istirahat yang cukup dalam usaha untuk mengatasi rasa mual dan muntah.
Tips Penjagaan Gigi
  • Pilih berus gigi yang lembut dan berkualiti
  • Berus gigi dengan berhati-hati
  • Hindari makanan yang terlalu banyak mengandungi gula
  • Jumpa doktor gigi secara teratur, maklumkan kepada doktor gigi tentang kehamilan ibu supaya rawatan pergigian dapat disesuaikan.
  • Beri perhatian yang lebih banyak kepada kebersihan gigi.

Ok...semua tips yang saya nak kongsikan dah pun saya berikan...tips ni saya rujuk dalam buku Diari Hamil yang ditulis oleh Khairun Nisa, Zakaria. Semoga ia dapat membantu para ibu mengatasi masalah-masalah di atas dengan baik.

Sedikit perkongsian tentang vitamin dalam Set Kehamilan Shaklee berkaitan masalah di atas
  • Ostematrix mampu membantu para ibu mengatasi masalah sembelit dan membekalkan kalsium yang mencukupi untuk tulang  dan gigi ibu.
  • B Complex mampu membantu mengatasi masalah stress di samping kandungan asid folic dalam B Complex dapat membantu perkembangan bayi dalam kandungan.
  • Vitamin C Chew pula membantu mengatasi masalah loya ibu.
Sekiranya ibu-ibu ingin mendapatkan Set Bajet Kehamilan Shaklee atau Set Penuh Kehamilan Shaklee jangan malu jangan segan hubungi kak zai yer...

Terima kasih kerana sudi membaca.

Salam Sayang

 






Khamis, 30 April 2015

TIPS BERPUASA SEMASA HAMIL


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Apa khabar semua? Semoga sentiasa berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah...

Ok, memandangkan bulan Ramadhan hampir tiba, saya nak kongsikan beberapa tips kesihatan khusus untuk ibu yang sedang hamil.


Bagaimana kita nak kekalkan kesihatan ketika hamil dan berpuasa?

Bila kita berpuasa ni dah tentulah tak boleh makan kan? Tapi kita boleh makan lebih dari dua kali antara waktu berbuka dan sahur. Haa...masa tu kita kenalah sediakan makanan seimbang dan berkhasiat supaya ia dapat membantu mengekalkan berat badan dan mengelakkan masalah-masalah kesihatan yang lain sepeti sembelit, sakit kepala dan ketidakcernaan.


Apa pula cara terbaik untuk ibu hamil berbuka puasa?

Ermm...sebenarnya tiada la menu khas yang perlu ibu patuhi atau ikuti. Tapi ibu-ibu boleh cuba beberapa tip berikut sebagai cara terbaik untuk berbuka.

Mulakan berbuka dengan:-

  • Tiga biji buah kurma. Sebab apa? Sebab kurma bagus sangat untuk menormalkan balik tahap gula yang rendah dalam badan. Kurma kan manis...
  • Sup ataupun yogurt rendah lemak.
Kemudian, bolehlah makan makanan yang seimbang:-
  • Contohnya salad dan ulam-ulaman, protein dari ayam, daging atau ikan, karbohidrat kompleks dari nasi beras perang dan roti bijian penuh serta banyakkan makan sayur-sayuran.
  • Elakkan makan hidangan yang mengandungi lemak yang tinggi untuk mencegah pertambahan berat badan.
  • Elakkan juga mengambil makanan yang kurang berkhasiat untuk mengelakkan sembelit.

Perlukah ibu hamil makan sahur?

Bersahur sangat penting sebagaimana kita bersarapan setiap hari. Ia mampu membantu mengekalkan tahap tenaga ibu pada waktu siang. Jangan sesekali tinggalkan sahur sebab ia dapat membekalkan nutrien penting kepada ibu supaya kekal cergas dan bertenaga di siang hari.Bersahur juga dapat membantu mengurangkan simptom-simptom kelaparan seperti sakit kepala dan mengantuk.

Pastikan hidangan sahur ibu mengandungi semua khasiat dan nutrien yang diperlukan oleh ibu dan bayi dalam kandungan.

Contoh ini mungkin boleh membantu ibu-ibu untuk menyediakan menu sahur yang berkhasiat.
  • Nasi beras perang dan roti bijian penuh dengan kari atau kurma cair.
  • Bijirin berserat tinggi dengan susu rendah lemak.
  • Buah-buahan termasuk kurma dan pisang.
  • Elakkan minum teh untuk mengelakkan dehidrasi.

Bagaimana ibu hamil boleh gantikan minuman berkafien semasa berbuka puasa?

Minuman berkafien tidak bagus untuk ibu hamil. Jadi untuk menggantikannya ibu-ibu bolehlah minum jus buah-buahan segar atau smoothie yang mengadungi yogurt, ais, susu dan buah-buahan. In shaa Allah ia mampu memberi kesegaran kepada ibu-ibu.

Perkara yang perlu dielakkan semasa berpuasa
  • Elakkan makan di lewat malam
  • Minum banyak air selepas berbuka dan semasa bersahur
  • Pastikan ibu bersahur
  • Lakukan aktiviti ringan
  • Amalkan semua tips di atas

Rabu, 29 April 2015

Tahniah, Anda Hamil!

Tahniah, anda hamil!....wahhh..bestnya bila dengar berita gembira ni kan...kesyukuran dirafakkan kehadrat ilahi...itulah yang saya rasa selepas tujuh tahun menanti..antara percaya dengan tidak, saya dah pregnant...rasa dunia ini ana yang punya...hihihi...

Saya yakin semua wanita yang telah berkahwin saat-saat inilah yang dinanti-nantikan oleh anda dan suami...tambah-tambah lagi juga jika usia perkahwinan dah berginjak dari tahun ke tahun.

Mulai saat ini, ibu dan bayi akan meneroka suatu alam baru sehingga tiba saat kelahiran. Yes, anda akan bergelar ibu buat pertama kalinya atau buat ke sekian kalinya.



Apa perkara yang perlu anda lakukan sebaik sahaja tahu anda hamil?

Ok, kat sini saya bagi sedikit tips apa yang perlu anda lakukan bila anda tahu anda telah hamil.

1. Ketahui berat badan sebelum kehamilan

  • Memaklumkan segala maklumat kesihatan anda
  • Mengambil supplement yang sesuai dengan kehamilan

2. Berhenti mengambil sebarang pil
  • Dapatkan nasihat doktor dahulu sebelum meneruskan pengambilan pil tersebut. Ini kerana terdapat pil yang boleh memudaratkan bayi dalam kandungan. Jika anda mengidap penyakit tertentu yang memerlukan anda mengambil ubat, maklumkan kepada doktor anda agar diberi ubat alternatif yang selamat untuk kandungan.

3. Elakkan daripada merokok dan mengambil minuman beralkohol
  • Merokok terbukti boleh menyebabkan keguguran, stillbirth, malformed baby, atau mati selepas dilahirkan. 
  • Pengambilan alkohol boleh menyebabkan kecatatan pembesaran bayi sebelum dan selepas kelahiran termasuklah makanan yang dipercayai berbisa.

4. Amalkan pemakanan dan gaya hidup sihat
  • sentiasa berfikiran positif, menjauhi stress dan bersenam sama ada berjalan atau berenang sekurang-kurangnya 20 minit sehari untuk mendapatkan kesihatan yang maksimum.

5. Jaga berat badan ketika hamil
  • Menjaga berat badan bukanlah bermaksud anda harus berdiet. Elakkan berdiet sepanjang kehamilan kerana pada waktu ini badan anda memerlukan nutrien yang secukupnya untuk anda dan bayi dalam kandungan.

6. Elakkan diri dari melakukan kerja berat
  • Jangan melakukan kerja yang berat tetapi jangan terlalu memanjakan diri.
  • Lakukan pergerakan ringan dan berterusan kerana ini akan memudahkan otot-otot anda melakukan proses kelahiran.

7. Jangan lupa sujud syukur
  • Lakukan sujud syukur sebagai tanda terima kasih kita atas kurniaan Allah ini.
  • Perbanyakkan solat hajat dan sentiasa berdoa kepada Allah mudah-mudahan Allah memelihara anda dan kandungan sepanjang tempoh kehamilan dan selepas kelahiran.

Ok, sampai sini dulu yer...nanti kita sambung lagi...

Bagi ibu-ibu yang sedang mencari-cari supplemen sepanjang tempoh kehamilan, anda boleh hubungi kak zai untuk maklumat lanjut.

Salam Sayang



Set Kehamilan Trimester Pertama

Assalamualaikum warahmatullah...

Subhanallah...Alhamdulillah...Allahuakhbar....

Apa khabar ibu-ibu semua? Bakal-bakal ibu? Sihatkah? Semoga sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah...

Siapa kat sini tengah pregnant? Angkat tangan? Hihihi...masih mencari-cari supplemen terbaik untuk anda dan bayi dalam kandungan?

Saya mengandungkan Syamil selepas 7 tahun saya berkahwin...bukan tak pregnant tapi 2 kali pergnant dua-dua gugur...sedihkan...masa kali kedua gugur tu saya berkeras tak nak g spital, nak kena cuci sebab keluar tak habis...sedih punya pasal...tapi akhirnya pergi jugak lepas doktor dan husband pujuk...hihi..jangan tiru macam saya dalam bab ni...kita nak pakai lama lagi badan kita...silap haribulan sakit lain plak yang datang.

Masa mengandungkan Syamil saya masih belum berkenalan dengan Shaklee...rugi rasa..hihi...in shaa Allah jika Allah izinkan mengandung sekali lagi Shaklee memang pilihan pertama dan terakhir saya.

ok, banyak pulak mukaddimah nyer yer..hihihi...

Sebenarnya nak cerita persediaan kita semasa peringkat awal kehamilan...penting tau masa 1st Trimester nih... 

Sebab apa 1st Trimester ni penting sangat? 

Sebab pada peringkat ni pembentukan tisu, organ dan anggota badan bayi akan berlaku. Kehamilan pada peringkat ini akan terdedah pada jangkitan kuman, kecatatan fizikal dan mental janin. Risiko keguguran juga sangat besar sekiranya langkah waspada tidak diambil.

Pada peringkat ini juga ibu harus memastikan tekanan darah seimbang. Tidak terlalu rendah dan tidak terlalu tinggi. Pastikan HB sentiasa stabil dan tidak terlalu rendah, kerana ia boleh mengganggu proses pembentukan organ-organ pada bayi, 

Selalunya pada peringkat awal kehamilan, ibu-ibu akan mengalami alahan. Ada yang teruk sampai tak boleh makan,lembik dan terpaksa masuk hospital, ada yang tahap alahan yang masih dalam kawalan dan ada yang tiada alahan langsung. Alhamdulillah masa mengandung kat Syamil, saya tiada alahan langsung.

Disebabkan 1st Trimester ini adalah penting, jadi adalah sewajarnya ibu-ibu mengambil makanan yang berkhasiat dan seimbang. Tetapi pada zaman sekarang agak sukar untuk mendapat makanan yang berkhasiat. Jadi untuk menampung kekurangan tersebut adalah sangat baik jika ibu-ibu dapat mengambil supplemen untuk membantu ibu-ibu berhadapan dengan cabaran pada 1st Trimester ini.

Ok, supplemen apakah yang ibu-ibu perlukan sepanjang 1st Trimester Kehamilan ini? Jom kita tengok....


Vita Lea

  • multivitamin yang dirumus khas untuk top up nutrisi kita yang tidak lengkap akibat khasiat yang hilang semasa proses penanaman, memasak dan penyimpanan. Semasa hamil, khasiat optimum pada makanan sangat penting kerana semua makanan kita akan digunakan untuk memenuhi keperluan nutrisi dalam badan kita dan bayi dalam kandungan.

B-Complex

  • diperkaya dengan asid folik yang mana ia sangat penting untuk sumber tenaga ibu dan membantu menstabilkan emosi ibu kerana ia mengandungi B6. Asid folik juga penting untuk kesihatan saraf bayi.

Sustained Release Vitamin C

  • Ia adalah sumber antioksidan yang penting untuk menjaga kesihatan dan meningkatkan sistem imun ibu dan bayi dalam kandungan.
Ostematrix
  • Sumber kalsium utama untuk ibu hamil. Ibu hamil memerlukan 1000-1200mg sehari kalsium. Ostematrix diperkaya dengan magnesium dan Vitamin D dan dapat membantu penyerapan optimum kalsium di dalam tulang dan bahagian lain yang memerlukannya.

Haaa..nilah empat jenis vitamin yang sesuai di ambil oleh ibu mengandung dalam trimester pertama ni..Sekiranya ibu-ibu ingin mendapatkan semua vitamin ni, ibu-ibu boleh hubungi kak zai yer....

Buat ibu-ibu yang sedang hamil jaga kesihatan yer, pastikan makan ikut time...

Salam Sayang...


Selasa, 28 April 2015

AMBIL VITAMIN TAPI TIADA KESAN...kenapa yer?

Assalamualaikum warahmatullah..

Pasti ada di kalangan pembaca yang mengambil vitamin. Tapi dah berbotol-botol makan vitamin...macam takde kesan jer...pastu terkeluar kat mulut kita makan vitamin bla..bla..bla ni menipu..takde kesan pun..aku makan tak kurus-kurus pun, kulit tak gebus gebas pun dan lain-lain lagi yang terlontar di hati atau mulut kita...akhirnya kita terus berhenti mengambil sebarang supplemen.

Jika ini semua berlaku kepada anda, mai kita tengok kat mana silapnya sampai berbotol-botol vitamin kita telan tapi takde kesan.

Jom kita audit diri jom...

Pengambilan air putih sehari.

  • Pengambilan air sehari adalah mengikut berat badan seseorang iaitu setiap 25kg anda perlu mengambil 1 liter air.
  • Jika anda mengambil supplemen sebaik-baiknya anda minum air putih 3 liter sehari supaya penyerapan oleh tubuh boleh berlaku dengan baik.
  • Elakkan mengambil minuman manis kerana pengambilan air manis boleh meningkatkan kepekatan dalam darah dan boleh menyebabkan kegemukan.
Cara mengambil vitamin
  • Adakah kita makan vitamin sekaligus dalam satu-satu masa. Sebaiknya elakkan pengambilan vitamin secara sekaligus kerana ia boleh meningkatkan kepekatan darah dalam masa-masa tertentu.
  • Ada juga yang suka makan vitamin sekaligus sebelum tidur di mana semasa itu pengambilan air adalah kurang kerana kita sedang tidur.
  • Adalah dinasihatkan supaya anda mengambil vitamin mengikut cadangan waktu yang diberikan kerana ia dapat membantu mengurangkan kepekatan darah meningkat secara mendadak dan dapat mengelakkan buah pinggang terbeban dalam satu-satu masa.
Makan ubat dan juga jamu
  • Bukan bermaksud anda tidak boleh mengambil jamu atau ubat yang diberikan oleh doktor. Tetapi untuk mengelakkan kecelaruan pada darah yang menyebabkan vitamin tidak dapat diserap dengan baik, adalah lebih baik jika anda membuat jadual supaya tidak mengambil ubat, jamu dan supplemen dalam satu masa secara serentak. Sebaik-baiknya jarakkan masa pengambilan antara 1 hingga 2 jam.
Minuman berkafien
  • Berapa cawankah anda mengambil minuman berkafien setiap hari? Jika anda adalah penggemar minuman berkafien, berusahalah untuk mengurangkan pengambilan minuman berkafien sekurang-kurangnya satu cawan sehari.
  • Pengambilan minuman berkafien dalam kuantiti yang tinggi boleh menyebabkan vitamin yang diambil rosak dan tidak memberi kesan kepada tubuh badan kita.
Okey, lepas ni koreksi diri adakah kita cukup minum air, ada jarakkan pengambilan ubat dengan vitamin, minum minuman berkafien bercawan-cawankah atau bagaimana....

happy reading...Syamil dah bangun tido...jumpa lagi nnti yer...