Rabu, 29 April 2015

Tahniah, Anda Hamil!

Tahniah, anda hamil!....wahhh..bestnya bila dengar berita gembira ni kan...kesyukuran dirafakkan kehadrat ilahi...itulah yang saya rasa selepas tujuh tahun menanti..antara percaya dengan tidak, saya dah pregnant...rasa dunia ini ana yang punya...hihihi...

Saya yakin semua wanita yang telah berkahwin saat-saat inilah yang dinanti-nantikan oleh anda dan suami...tambah-tambah lagi juga jika usia perkahwinan dah berginjak dari tahun ke tahun.

Mulai saat ini, ibu dan bayi akan meneroka suatu alam baru sehingga tiba saat kelahiran. Yes, anda akan bergelar ibu buat pertama kalinya atau buat ke sekian kalinya.



Apa perkara yang perlu anda lakukan sebaik sahaja tahu anda hamil?

Ok, kat sini saya bagi sedikit tips apa yang perlu anda lakukan bila anda tahu anda telah hamil.

1. Ketahui berat badan sebelum kehamilan

  • Memaklumkan segala maklumat kesihatan anda
  • Mengambil supplement yang sesuai dengan kehamilan

2. Berhenti mengambil sebarang pil
  • Dapatkan nasihat doktor dahulu sebelum meneruskan pengambilan pil tersebut. Ini kerana terdapat pil yang boleh memudaratkan bayi dalam kandungan. Jika anda mengidap penyakit tertentu yang memerlukan anda mengambil ubat, maklumkan kepada doktor anda agar diberi ubat alternatif yang selamat untuk kandungan.

3. Elakkan daripada merokok dan mengambil minuman beralkohol
  • Merokok terbukti boleh menyebabkan keguguran, stillbirth, malformed baby, atau mati selepas dilahirkan. 
  • Pengambilan alkohol boleh menyebabkan kecatatan pembesaran bayi sebelum dan selepas kelahiran termasuklah makanan yang dipercayai berbisa.

4. Amalkan pemakanan dan gaya hidup sihat
  • sentiasa berfikiran positif, menjauhi stress dan bersenam sama ada berjalan atau berenang sekurang-kurangnya 20 minit sehari untuk mendapatkan kesihatan yang maksimum.

5. Jaga berat badan ketika hamil
  • Menjaga berat badan bukanlah bermaksud anda harus berdiet. Elakkan berdiet sepanjang kehamilan kerana pada waktu ini badan anda memerlukan nutrien yang secukupnya untuk anda dan bayi dalam kandungan.

6. Elakkan diri dari melakukan kerja berat
  • Jangan melakukan kerja yang berat tetapi jangan terlalu memanjakan diri.
  • Lakukan pergerakan ringan dan berterusan kerana ini akan memudahkan otot-otot anda melakukan proses kelahiran.

7. Jangan lupa sujud syukur
  • Lakukan sujud syukur sebagai tanda terima kasih kita atas kurniaan Allah ini.
  • Perbanyakkan solat hajat dan sentiasa berdoa kepada Allah mudah-mudahan Allah memelihara anda dan kandungan sepanjang tempoh kehamilan dan selepas kelahiran.

Ok, sampai sini dulu yer...nanti kita sambung lagi...

Bagi ibu-ibu yang sedang mencari-cari supplemen sepanjang tempoh kehamilan, anda boleh hubungi kak zai untuk maklumat lanjut.

Salam Sayang



Tiada ulasan:

Catat Ulasan