Rabu, 29 April 2015

Set Kehamilan Trimester Pertama

Assalamualaikum warahmatullah...

Subhanallah...Alhamdulillah...Allahuakhbar....

Apa khabar ibu-ibu semua? Bakal-bakal ibu? Sihatkah? Semoga sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah...

Siapa kat sini tengah pregnant? Angkat tangan? Hihihi...masih mencari-cari supplemen terbaik untuk anda dan bayi dalam kandungan?

Saya mengandungkan Syamil selepas 7 tahun saya berkahwin...bukan tak pregnant tapi 2 kali pergnant dua-dua gugur...sedihkan...masa kali kedua gugur tu saya berkeras tak nak g spital, nak kena cuci sebab keluar tak habis...sedih punya pasal...tapi akhirnya pergi jugak lepas doktor dan husband pujuk...hihi..jangan tiru macam saya dalam bab ni...kita nak pakai lama lagi badan kita...silap haribulan sakit lain plak yang datang.

Masa mengandungkan Syamil saya masih belum berkenalan dengan Shaklee...rugi rasa..hihi...in shaa Allah jika Allah izinkan mengandung sekali lagi Shaklee memang pilihan pertama dan terakhir saya.

ok, banyak pulak mukaddimah nyer yer..hihihi...

Sebenarnya nak cerita persediaan kita semasa peringkat awal kehamilan...penting tau masa 1st Trimester nih... 

Sebab apa 1st Trimester ni penting sangat? 

Sebab pada peringkat ni pembentukan tisu, organ dan anggota badan bayi akan berlaku. Kehamilan pada peringkat ini akan terdedah pada jangkitan kuman, kecatatan fizikal dan mental janin. Risiko keguguran juga sangat besar sekiranya langkah waspada tidak diambil.

Pada peringkat ini juga ibu harus memastikan tekanan darah seimbang. Tidak terlalu rendah dan tidak terlalu tinggi. Pastikan HB sentiasa stabil dan tidak terlalu rendah, kerana ia boleh mengganggu proses pembentukan organ-organ pada bayi, 

Selalunya pada peringkat awal kehamilan, ibu-ibu akan mengalami alahan. Ada yang teruk sampai tak boleh makan,lembik dan terpaksa masuk hospital, ada yang tahap alahan yang masih dalam kawalan dan ada yang tiada alahan langsung. Alhamdulillah masa mengandung kat Syamil, saya tiada alahan langsung.

Disebabkan 1st Trimester ini adalah penting, jadi adalah sewajarnya ibu-ibu mengambil makanan yang berkhasiat dan seimbang. Tetapi pada zaman sekarang agak sukar untuk mendapat makanan yang berkhasiat. Jadi untuk menampung kekurangan tersebut adalah sangat baik jika ibu-ibu dapat mengambil supplemen untuk membantu ibu-ibu berhadapan dengan cabaran pada 1st Trimester ini.

Ok, supplemen apakah yang ibu-ibu perlukan sepanjang 1st Trimester Kehamilan ini? Jom kita tengok....


Vita Lea

  • multivitamin yang dirumus khas untuk top up nutrisi kita yang tidak lengkap akibat khasiat yang hilang semasa proses penanaman, memasak dan penyimpanan. Semasa hamil, khasiat optimum pada makanan sangat penting kerana semua makanan kita akan digunakan untuk memenuhi keperluan nutrisi dalam badan kita dan bayi dalam kandungan.

B-Complex

  • diperkaya dengan asid folik yang mana ia sangat penting untuk sumber tenaga ibu dan membantu menstabilkan emosi ibu kerana ia mengandungi B6. Asid folik juga penting untuk kesihatan saraf bayi.

Sustained Release Vitamin C

  • Ia adalah sumber antioksidan yang penting untuk menjaga kesihatan dan meningkatkan sistem imun ibu dan bayi dalam kandungan.
Ostematrix
  • Sumber kalsium utama untuk ibu hamil. Ibu hamil memerlukan 1000-1200mg sehari kalsium. Ostematrix diperkaya dengan magnesium dan Vitamin D dan dapat membantu penyerapan optimum kalsium di dalam tulang dan bahagian lain yang memerlukannya.

Haaa..nilah empat jenis vitamin yang sesuai di ambil oleh ibu mengandung dalam trimester pertama ni..Sekiranya ibu-ibu ingin mendapatkan semua vitamin ni, ibu-ibu boleh hubungi kak zai yer....

Buat ibu-ibu yang sedang hamil jaga kesihatan yer, pastikan makan ikut time...

Salam Sayang...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan