Selasa, 28 April 2015

AMBIL VITAMIN TAPI TIADA KESAN...kenapa yer?

Assalamualaikum warahmatullah..

Pasti ada di kalangan pembaca yang mengambil vitamin. Tapi dah berbotol-botol makan vitamin...macam takde kesan jer...pastu terkeluar kat mulut kita makan vitamin bla..bla..bla ni menipu..takde kesan pun..aku makan tak kurus-kurus pun, kulit tak gebus gebas pun dan lain-lain lagi yang terlontar di hati atau mulut kita...akhirnya kita terus berhenti mengambil sebarang supplemen.

Jika ini semua berlaku kepada anda, mai kita tengok kat mana silapnya sampai berbotol-botol vitamin kita telan tapi takde kesan.

Jom kita audit diri jom...

Pengambilan air putih sehari.

  • Pengambilan air sehari adalah mengikut berat badan seseorang iaitu setiap 25kg anda perlu mengambil 1 liter air.
  • Jika anda mengambil supplemen sebaik-baiknya anda minum air putih 3 liter sehari supaya penyerapan oleh tubuh boleh berlaku dengan baik.
  • Elakkan mengambil minuman manis kerana pengambilan air manis boleh meningkatkan kepekatan dalam darah dan boleh menyebabkan kegemukan.
Cara mengambil vitamin
  • Adakah kita makan vitamin sekaligus dalam satu-satu masa. Sebaiknya elakkan pengambilan vitamin secara sekaligus kerana ia boleh meningkatkan kepekatan darah dalam masa-masa tertentu.
  • Ada juga yang suka makan vitamin sekaligus sebelum tidur di mana semasa itu pengambilan air adalah kurang kerana kita sedang tidur.
  • Adalah dinasihatkan supaya anda mengambil vitamin mengikut cadangan waktu yang diberikan kerana ia dapat membantu mengurangkan kepekatan darah meningkat secara mendadak dan dapat mengelakkan buah pinggang terbeban dalam satu-satu masa.
Makan ubat dan juga jamu
  • Bukan bermaksud anda tidak boleh mengambil jamu atau ubat yang diberikan oleh doktor. Tetapi untuk mengelakkan kecelaruan pada darah yang menyebabkan vitamin tidak dapat diserap dengan baik, adalah lebih baik jika anda membuat jadual supaya tidak mengambil ubat, jamu dan supplemen dalam satu masa secara serentak. Sebaik-baiknya jarakkan masa pengambilan antara 1 hingga 2 jam.
Minuman berkafien
  • Berapa cawankah anda mengambil minuman berkafien setiap hari? Jika anda adalah penggemar minuman berkafien, berusahalah untuk mengurangkan pengambilan minuman berkafien sekurang-kurangnya satu cawan sehari.
  • Pengambilan minuman berkafien dalam kuantiti yang tinggi boleh menyebabkan vitamin yang diambil rosak dan tidak memberi kesan kepada tubuh badan kita.
Okey, lepas ni koreksi diri adakah kita cukup minum air, ada jarakkan pengambilan ubat dengan vitamin, minum minuman berkafien bercawan-cawankah atau bagaimana....

happy reading...Syamil dah bangun tido...jumpa lagi nnti yer...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan